Tomorrow’s Table har pratat med Oskar Bruno, destillerichef på Agitator, för att ta reda på hur modern teknik kan lyfta fram nya smaktoner och hur man ska nå det högt ställda målet att få fram den perfekta whiskyn.
Hur skulle du beskriva Agitator whisky?
Vi är en nyskapande whiskyproducent som har funnits på marknaden sedan 2021. Med hjälp av modern teknik och vetenskap kan vi lyfta fram nya smaker ur den annars så traditionella spritsorten. Vi jobbar också väldigt miljömedvetet under hela produktionsprocessen, exempelvis drivs vår anläggning enbart av förnyelsebara bränslen. Att testa nya spannmål, destillationsmetoder och fat är det som mest kännetecknar Agitators whisky, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.
Vad skiljer er whisky från andra aktörer när det kommer till produktionen?
Jag skulle säga att vår produktion skiljer sig en hel del jämfört med traditionella whiskymakare. Bortsett från att vi är mer klimatvänliga än många andra aktörer destillerar vi all vår whisky under vakuum vilket gör att vi kan producera en smakfull whisky på kortare tid än normalt. En traditionell irländsk whisky, som normalt tar 10 år att producera, kan vi göra på endast tre år. Vi är en av ytterst få whiskydestillerier i världen med vår produktionsteknik vilket gör att vår whisky får en helt unik smak, säger Oskar Bruno.
Ni lagrar er whisky på kastanjefat, hur påverkar det slutprodukten?
Kastanj är ett träslag som har använts inom dryckesindustrin i många år, exempelvis inom produktionen av brandy. Att lagra på kastanjefat ger liknande resultat som amerikansk ek, men adderar intensivare smaker och en djupare färg. Därtill utvecklar whiskyn toner av kola, vanilj och torkad frukt som russin och dadlar, säger Oskar Bruno.
Ni påstår själva att whiskyn är något föråldrad, vad menar ni med det?
Whiskyn är en traditionsbunden produkt med rötter från främst Irland och Skottland. Det har lett till att spritdrycken stannat i utvecklingen. Vi vill utforska whiskyns potential genom att göra nytolkningar. Våra innovativa metoder, i kombination med en modern tillverkningsprocess, gör att vi kan skapa en helt egen typ av whisky. Vi vill helt enkelt göra den klassiska upplagan bättre och få konsumenter att våga ta ett par steg utanför sina invanda trygghetszoner, säger Oskar Bruno.
Er ambition är att ta whiskyn till 2000-talet och producera den perfekta whiskyn. Hur ska ni nå dit?
Det är snarare en vision än realism. Målet är att utmana oss själva med tanken av att den perfekta whiskyn inte är tillverkad än. Vi vill snarare ta fram en så kvalitativ, välsmakande och hållbar produkt som möjligt. Med tanke på att konsumenten idag är mer villiga att prova nya whiskysorter än för 10–15 år sedan har vi nu en möjlighet att erbjuda något originellt. Vi strävar mot att skapa en sorts ”hela världens” whisky, ett mål vi kanske aldrig når, men resan dit är det som motiverar oss i vårt arbete, säger Oskar Bruno.
Intresset för whisky har ökat på senare år och konkurrensen är stenhård. Hur mår Agitator och whiskeyindustrin i tider av stigande elpriser och inflation?
Vi befinner oss tveklöst i en tuff tid just nu. Spritindustrin är en extremt energikrävande bransch vilket slår direkt mot produktionspriserna. I vårt fall har kostnaderna för glas ökat markant. Samtidigt tillhör vi en växande kategori som ständigt utökas med tillverkare från icke-traditionella whiskyländer. Vi vill att konsumenter ska förknippa varumärket Agitator med modern och klimatvänlig destilleringsteknik samtidigt som de erbjuds en annorlunda produkt. Vår målsättning är att vara en lättillgänglig och kvalitativ volymprodukt som erbjuder standardutgåvor till ett rimligt pris, säger Oskar Bruno.